Equilíbrio necessário, andamento perfeito!

Trabalho colaborativo

Este conceito apoia-se em processos de trabalho em conjunto (nos espaços formais e informais da comunidade educativa) reconhecendo-se, mais-valias potenciadoras de sucesso escolar e de vida.

Alguns autores utilizam o termo "colaboração" e "cooperação" como sinónimos apesar de qualquer um deles apresentar diferenças no modo como se desenvolve. Andrade, Hoffmann & Wazlawick (1998) definem estes termos como distintos, pois a "colaboração é uma atividade síncrona, resultante de um esforço contínuo para criar e manter uma concepção compartilhada do problema. Já a cooperação pode ser compreendida pela divisão do trabalho entre participantes, onde cada pessoa é responsável por uma parte do problema a ser resolvido.

sexta-feira, 9 de novembro de 2018

Building Learning Communities in Schools: The Next Generation or the Impossible Dream? Coral Mitchell


Although educational change continues to be a topic of considerable interest in research, scholarship, policy, and practice, it remains a problematic issue. Many metaphors for generating sustainable change have been advocated from time to time. One such metaphor currently enjoying some popularity is that of a learning organization or a learning community. This paper describes the influences that emerged in one attempt to build a learning community in an elementary school. Influences clustered into four constellations of issues: individual, group, organizational, and contextual. While many of the influences supported the teachers' attempts to generate effective organizational learning, others interfered with the process. At the end of the study, the staff believed that they had created an authentic learning community on staff, but over time the processes diminished and eventually, as more of the original participants left the school, disappeared. The cultural and political realities of life in schools suggest that the development of a learning community among teachers is decidedly difficult. Although the metaphor holds promise for generating sustainable improvement and renewal in teaching and learning, its ultimate success is questionable.


Sem comentários:

Enviar um comentário